Skarbnik
Skarbnik Gminy
Joanna Młynarczyk-Kusińska
tel. (+48 41) 347-50-30
e-mail: skarbnik@nowiny.com.pl
j.mlynarczyk-kusinska@nowiny.com.pl
Kompetencje i zadania Skarbnika Gminy
Do zadań Skarbnika Gminy - głównego księgowego budżetu i jednostki budżetowej należy:
- Prowadzenie księgowości budżetowej i gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego, tj. Gminy Sitkówka - Nowiny i jednostki budżetowej, tj. Urzędu Gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi Gminy i Urzędu Gminy.
- Dokonywanie wstępnej kontroli:
– zgodności operacj i gospodarczych i finansowych z planem finansowym jednostki,
– kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. - Żądanie od kierowników innych komórek organizacyjnych jednostki niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień, w celu realizacji czynności kontrolnych.
- Kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.
- Kierowanie pracą i sprawowanie bezpośredniego nadzoru na działalnością Referatu Planowania, Budżetu i Finansów, w sposób zapewniający optymalną realizację zadań,
- Nadzór nad realizacją, ewidencją, windykacją i sprawozdawczością dochodów budżetowych,
- Opracowywanie i przekazywanie do referatów, na samodzielne stanowiska pracy oraz gminnym jednostkom organizacyjnym wytycznych w celu sporządzania wniosków dotyczących budżetu.
- Koordynowanie i nadzorowanie opracowania projektu budżetu oraz jego zmian.
- Koordynowanie i nadzorowanie opracowania wieloletniej prognozy finansowej oraz jej zmian,
- Przedkładanie Wójtowi Gminy propozycji dotyczących polityki finansowej i planowania budżetu.
- Analiza wykonania budżetu i wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie do Wójta Gminy – monitorowanie tych zmian.
- Nadzór nad przygotowaniem planów finansowych dla poszczególnych jednostek.
- Przygotowywanie informacji i sprawozdań z wykonania budżetu i przedkładanie ich Wójtowi Gminy.
- Koordynowanie i nadzór sporządzania sprawozdań budżetowych, finansowych.
- Opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych, bilansów z wykonania budżetu i ich analiz.
- Kontrola formalno-rachunkowa sprawozdań.
- Nadzorowanie wykonywania prac przez inne jednostki organizacyjne niezbędnych do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości budżetowej i finansowej.
- Terminowe i prawidłowe sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych.
- Zapewnienie kontroli nad właściwym rozliczeniem dotacji udzielonych z budżetu Gminy.
- Przygotowywanie projektów zarządzeń Wójta i projektów uchwał Rady Gminy dotyczących gospodarki finansowej Gminy.
- Zarządzanie ryzykiem w zakresie prowadzonych spraw przez Referat Planowania, Budżetu i Finansów.
- Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kontroli zarządczej w zakresie działań należących do właściwości Referatu Planowania, Budżetu i Finansów.
- Nadzór procesu prawidłowego obiegu dokumentów księgowych w jednostce wprowadzonego odrębnym Zarządzeniem Wójta a także wnioski o jego zmiany
- Kontrasygnowanie czynności prawnych polegających na zaciąganiu (zobowiązań) kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych, jak również udzielania pożyczek, poręczeń i gwarancji,
- Reprezentowanie Wójta w pracach Rady Gminy oraz jej komisjach w zakresie powierzonych zadań,
- Przedkładanie Wójtowi projektów uchwał Rady Gminy i Zarządzeń Wójta w zakresie realizowanych zadań oraz dokonywanie ich wstępnej oceny merytorycznej,
- Nadzorowanie spraw dotyczących egzekucji należności pieniężnych, dla których organem właściwym dla ustalenia lub określenia i pobierania jest Wójt Gminy.
- Nadzór nad realizacją dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów Gminy.
- Nadzór spraw dotyczących podatków i opłat.
- Przeprowadzanie doraźnych kontroli kasy, a w przypadku stwierdzenia ewentualnych niedoborów lub nadwyżek postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podejmowanie działań zabezpieczających zachowanie równowagi budżetowej i niedopuszczenie do naruszenia dyscypliny budżetowej, nadzór nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu Gmin, w szczególności nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych.
- Nadzór nad terminowym i prawidłowym umieszczaniem na stronie internetowej BIP sprawozdań finansowych, uchwał dotyczących gospodarki finansowej, zmian w budżecie.
- Nadzorowanie prawidłowości wydatkowania środków z Funduszu Sołeckiego w przypadku wyodrębnienia Funduszu w budżecie w zakresie kompetencji Referatu.
- Zatwierdzanie pod względem merytorycznym dokumentów księgowych prowadzonego referatu, w tym m.in. delegacje pracowników, inkaso, odsetki.
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, instrukcji obiegu dokumentów finansowo - księgowych, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
- Współpraca z Bankami w zakresie obsługi rachunków bankowych Gminy lokat, negocjacji, kredytów itp.
Opublikował: Izabela Lesik
Publikacja dnia: 20.10.2017
Podpisał: Administrator BIP
Publikacja dnia: 20.10.2017
Dokument z dnia: 02.04.2013
Dokument oglądany razy: 15 265